Od března příštího roku se na Praze 5 rázně změní systém parkování. Podle typu parkování radnice rozdělí městskou část do několika barevných zón, do nichž bude rezidentům od prosince zdarma rozdávat parkovací karty. Radní Prahy 5 tak vymysleli, jak to zařídit, aniž by od Újezdu po Lihovar musely vzniknout zóny placeného stání či modré zóny.
Smíchovský systém parkování nebude součástí zón, jak jsou známé z Prahy 1, 2, 3 či 7. Půjde o vyhrazená stání upravená dopravními značkami. Náklady by se měly vejít do 4 miliónů korun a vše by mělo začít platit 1. března. Do té doby si obyvatelé Prahy 5 mají vyzvednout karty.
"Rozhodli jsme se nesedět s rukama v klíně a nečekat na celoměstský systém parkování, který pražský magistrát neustále jen slibuje," řekl starosta Prahy 5 Miroslav Zelený (Uzdravme naši politiku) s tím, že podle jeho informací zavedení celopražského systému do jednoho roku není aktuální.
Vzniknou zde tři různé zóny pro parkování
Na 650 místech budou moct nechat vozidla od 08:00 do 18:00 pouze obyvatelé Prahy 5, přes noc pak budou na těchto místech moct stát pouze auta lidí s trvalým bydlištěm na regulovaném území.
V další zóně bude asi 2300 míst vymezeno od 08:00 do 10:00 a od 16:00 do 18:00 pouze pro obyvatele Prahy 5. Po zbytek dne bude moct volná místa využít kdokoli. Radnice tak chce znemožnit parkování lidem, kteří do Prahy přijíždí za prací. "Předpokládám, že se budou přesouvat na záchytná parkoviště," řekl Zelený. Radnice zároveň vyčlenila 300 parkovacích míst, kde může zaparkovat kdokoli i bez parkovací karty.
Karty je možné si vyzvednout již od poloviny prosince
Radnice také plánuje netradiční systém výdeje karet. Bude spočívat v tom, že kdo přijde dříve, vydělá na tom. Prvním žadatelům bude totiž parkovací karta platit rok a půl, zatímco opozdilcům, kteří přijdou až na poslední chvíli pouze půl roku. "Chceme se tak příští rok vyhnout jednorázovému návalu žadatelů o prodloužení platnosti," poznamenal Zelený.
Jelikož je tento systém parkování nový, bude vyhodnocen až po dvou měsících od jeho zavedení. Může se stát, že se auta přesunou na další místa Prahy 5, kde budou moci zaparkovat. V takovém případě pak radnice přijme potřebná opatření a parkování změní podle požadavků obyvatel.
Starosta dodal, že chce jednat se starosty dalších městských částí, které mají na svém území parkovací zóny. Do budoucna by chtěl, aby si jednotlivé radnice uznávali parkovací karty. "Pražan by měl mít možnost se po Praze volně pohybovat," poznamenal Zelený.
Foto: www.idnes.cz
(rez)
|