Plakáty Alfonse Muchy v Obecním domě |
Pondělí, 08. duben 2013 08:07 |
![]() Světová premiéra nejkompletnější sbírky děl Alfonse Muchy, kterou shromáždil bývalý světový tenista číslo 1 Ivan Lendl a která se 10. dubna otevře v pražském Obecním domě, nabídne pohled na všechna tři období umělcovy tvorby pro tisk – pařížské, americké a české. Mucha v běžném životěVystavené Muchovy kalendáře přenesou návštěvníky do života obyčejných lidí před sto lety. Bývaly běžně v domácnostech, stejně tak jako krabičky na mýdla a další zboží denní spotřeby, na němž malíř zanechal své stopy. Mezi exponáty budou k vidění i obaly na potravinářské výrobky, nápoje, pohlednice, menu, reklamní návěstí nebo dekorativní panó. „I díky vysoce umělecké práci na tak obyčejných výrobcích dokázal Mucha v lidech vzbudit pocit, že jsou svědkem a součástí čehosi jedinečného. Dnes se k výjimečné výtvarné kvalitě navíc přidává obdiv k přesahu tehdejší dobové práce. Jeho tvorba byla tehdy originální a výlučná a stala se nadčasovou,“ říká Karel Srp, kurátor výstavy. Čekejte i „nej“Mezi vystavenými artefakty se najdou i některá „nej“, jako například kalendář pro firmu Charles Lorilleux z roku 1893, provedený ještě v neorenesančním duchu, který patří mezi nejstarší práce výstavy. Nejúspěšnější kalendáře a dekorativní panó Mucha navrhl pro svého hlavního vydavatele Ferdinanda Champenoise. Kalendář Zvěrokruh (1896) s profilem dívky s diadémem patřil k nejúspěšnějším Muchovým pracím vůbec. Unikát – ucelenost sbírky„Celkový přínos výstavy však vidím v souhrnu práce pro barevnou litografii. Ucelenost sbírky nabízí ukázku obrovského tvůrčího rozpětí a šíři Muchova záběru. Odhaluje vysoké umění, které je jedinečné ve své stylizaci a neopakovatelnosti. Ke každému plakátu, obalu, reklamě přistupoval malíř jako k obrazu. Prostřednictvím své tvorby dokázal do běžného života přenést i sakrální tématiku,“ vysvětluje Karel Srp. Přijďte na trávníkJedinečnost expozice umocní i její architektonické řešení. To zajišťuje renomované architektonicko-designérské studio Olgoj Chorchoj, které instaluje výstavu v Obecním domě 22. března. Architekti a výstava„Mohlo by se zdát, že rozvěsit sbírku plakátů do galerie je jednoduché. Opak je však pravdou. Právě jistá stejnorodost exponátů klade velký důraz na koncept výstavy, na prostorovou kompozici – na to, aby výstava nebyla nepřehledná, ale na druhé straně ani nudná,“ říká Juraj Smoleň ze studia Olgoj Chorchoj. Architekti se také museli vypořádat s šířkou výstavních sálů Obecního domu, aby celkový dojem z expozice nerušil rozdíl mezi stěnami zaplněnými plakáty a prázdným prostorem. Designéři proto sály zúžili vystavěním předsunutých stěn ze sádrokartonu.
Zdroj: www.praha.eu
|