Umělé, křiklavé a agresivní panoptikum, zastírající opravdovou tvář města. To je reklamní, nebo také vizuální smog. Plakáty či reklamní plachty jen hyzdí pražskou památkovou rezervaci. Objevují se ale čím dál tím méně, Praha 1 s nimi bojuje velmi úspěšně.
To, co si v západoevropských metropolích těžko kdo dovolí, bývá v našem hlavním městě časté. Velké plachty a megaboardy z pražského centra sice mizí, turistické centrum ale zamořuje nelegální vylepování plakátů.
Nejvíce oblíbená místa pro černé reklamy jsou Spálená ulice v okolí zastávky tramvají Národní třída a náměstí Jana Palacha. Mluvčí radnice Prahy 1 Veronika Blažková vysvětlila, že právě na Národní a na náměstí Jana Palacha nejsou lampy veřejného osvětlení a stožáry tramvajového vedení, jako jedny z posledních v Praze 1, opatřeny účinným antiplakátovacím nátěrem. „Místa jsou navíc v těsné blízkosti zastávek MHD. Další nájezdy plakátovačů se tak zde dají očekávat," domnívá se Blažková.
Daří se dopadat pachatele, kteří lepí plakáty
Místostarosta městské části Daniel Hodek sdělil, že radnice Prahy 1 pracuje na systematickém boji proti reklamnímu smogu. „V polovině října se nám ve spolupráci se strážníky podařilo zadržet pachatele, který lepil plakáty ve Spálené ulici,“ pochlubil se úspěchem Hodek. Další pachatel byl podle něj zadržen také na náměstí Jana Palacha, kde „tapetoval" sloupy dopravního podniku na národní třídě.
„Cílem je, aby zadržení pachatelé v rámci správního řízení poukázali na jejich chlebodárce, tedy zadavatele, kteří si umístění černé reklamy objednali," uzavřel Hodek. V obdobných akcích bude prý radnice Prahy 1 pokračovat i nadále. Zároveň nepřestane vyzývat vlastníky uličního mobiliáře, aby jej nechali opatřit speciálním „antiplakátovým" nátěrem.
Foto: www.denik.cz
(rez)
|